OSG Masterclasses

Als docent geschiedenis en coördinator van het talentbeleid op de OSG West-Friesland in Hoorn, heb ik het prijswinnende project OSG Masterclasses bedacht, opgezet en de eerste jaren uitgevoerd.

Aan de ene kant merkte ik als docent en mentor dat slimme bovenbouwleerlingen vaak te weinig uitgedaagd werden en zelfs afhaakten. Aan de andere kant werd ik in mijn functie als coördinator van het talentbeleid benaderd door basisscholen en ouders met de vraag of wij hun (hoog) begaafde leerlingen niet vast iets zouden kunnen bieden. Daarom heb ik een project bedacht dat beide groepen leerlingen meer én op onbekende terreinen uitdaging biedt.

Onze eigen (hoog)begaafde bovenbouwleerlingen geven OSG Masterclasses aan (hoog)begaafde leerlingen uit groep 7 en 8. Omdat onze leerlingen zelf bepalen waarover ze lesgeven, zijn de onderwerpen van de Masterclasses die aangeboden worden, zeer gevarieerd: van Moleculen en Atomen tot Italiaanse Taal en Cultuur, van Game Development tot Noorse Mythologie, van Filosofie tot Literatuur en film. Onze leerlingen geven 3×100 minuten les over een zelfgekozen onderwerp. Ze maken een lesplan, ze bereiden hun lessen voor en maken huiswerk voor de basisschoolleerlingen. Voordelen voor middelbare schoolleerlingen zijn:

  • Ze krijgen meer erkenning en uitdaging
  • Ze krijgen vertrouwen en het zelfvertrouwen hun eigen lessen te geven
  • Ze zijn actief onderdeel van hun eigen lesprogramma
  • Ze werken zelfstandig op hun eigen niveau

Daarnaast is een prachtig neveneffect dat juist deze slimmeriken, voor wie een baan in het onderwijs meestal geen optie leek, merken hoe bijzonder en leuk het is om voor de klas te staan.

Basisscholen zijn erg betrokken bij de Masterclasses: Er is intensief contact met de zo’n 60 deelnemende basisscholen over de inhoud en de vorm van de Masterclasses. De basisscholen krijgen bijvoorbeeld ook het huiswerk gemaild, zodat zij hun leerlingen op school kunnen begeleiden.

Ook (hoog)begaafde basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8 nemen graag deel aan de Masterclasses. Het project is in een paar jaar tijd gegroeid van 6 pilotleerlingen naar zo’n 200 aanmeldingen van zo’n 60 basisscholen per jaar. Het project voorziet dus duidelijk in een behoefte. Voordelen van de Masterclasses voor deze leerlingen zijn:

  • Ze krijgen uitdaging die ze op de basisschool vaak missen
  • Ze krijgen heel andere onderwerpen aangeboden dan op de basisschool of middelbare school
  • Ze komen in contact met andere begaafde leerlingen
  • De stap naar het middelbaar onderwijs wordt minder groot

Het lukt met dit project deze twee groepen leerlingen een nieuwe cognitieve uitdaging te bieden. De belangstelling voor het project is enorm: het NHD heeft meerdere keren over de Masterclasses gepubliceerd, Radio Noord Holland heeft aandacht aan de Masterclasses besteed en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft het project gefilmd. Het Ministerie vindt de samenwerking met het basisonderwijs uniek en het talentbeleid, waar de Masterclasses een onderdeel van zijn, een voorbeeld voor passend onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen.

In december 2014 heeft dit project de Onderwijsprijs Noord-Holland en een finaleplaats voor de Nationale Onderwijsprijs gewonnen.

De Masterclasses bieden voor leerlingen actief, zelfstandig en uitdagend onderwijs. Leerlingen worden gestimuleerd te excelleren en de basisschoolleerlingen worden geënthousiasmeerd te willen leren.


Juryrapport Onderwijsprijs Noord-Holland 2013-2015



Reacties op het winnen van de Onderwijsprijs Noord-Holland


Reacties van ouders en scholen op de Masterclasses